Mahai-ingurua: «4.0 industriatik 5.0 gizartera, ikuspegi bat diseinutik»
2023- Martxoa-31
Joan den martxoaren 28an, EIDE DESIGN MEETS ekimen berria inauguratu zuen «Industria 4.0tik 5.0 gizartera, ikuspegi bat diseinutik» mahai-ingurua egin zen. Bertan, industria-iraultza berriari buruz eztabaidatu zen, bai eta diseinuak 5.0 gizarte honen elementu eraldatzaile gisa duen zereginari buruz ere —eraldaketa teknologiko eta digitalak sortutako agertoki berriak, ingurumen-aukerak, erronkak, gizarte-inpaktua…—.
Humberto Bustince (Nafarroako Unibertsitate Publikoko Konputazio Zientziako eta EIko katedraduna), Laura Marrón (Adimen Artifizialeko Euskal Zentroko zuzendari nagusia), Agustín Zubillaga (Vicomtech-eko Bilboko bulegoko zuzendaria) eta gure lankide Olaia Irulegi (DIARADESIGNko zuzendaria eta EIDEko lehendakaria) eta Ana Malagon (La Personnalité elkartearen bazkide sortzailea eta EIDEko Zuzendaritza Batzordeko kidea). Benicio Aguerrea izan zen moderatzailea (EIDEren koordinatzailea). Bilbao Ekintzaren laguntza izan zuen, eta harekin lankidetza-hitzarmena sinatu berri da Bilboko diseinuaren sektorea bultzatzeko, eta Ainara Ipiña izan da komunikazio-arduraduna.
Jardunaldian, eraldaketa teknologiko eta digitalak sortutako agertoki berriak mahaigaineratu ziren, erronkaz eta aukeraz beteta, bai eta haien dimentsio etiko eta soziala ere. «Hitz egin dezagun teknologiaz zainketari dagokionez. Nola egingo diogu aurre gizarte konplexu eta kaltetuari? Nola erabiliko dugu teknologia termino horietan eta egungo testuinguru horretan? Aurrerapena zainketari lotuta egon behar da» zioen Ana Malagonek mahai-inguruan. Testuinguru horretan, «beharrezkoa da diseinuari eta sormenari balioa ematea. Diseinatzaile gisa, zer zeregin izango dugu? Erabaki-mahai horietan ere egon behar dugu. Balioa emateko eta diseinua dimentsio guztietan azaltzeko garaia da», esan zuen Olaia Irulegik.
«Bi hilabete dira adimen artifizialari buruz hitz egiten entzuten dugula, baina adimen artifizial orokorrari buruz, besteak beste “2001 Odisea en el espacio” filmean ikusi dugun horri buruz. Bai, egia da, iraultza erabatekoa da eta gizartera iritsi da, baina ez du zentzu komunik. Makina bat sortzailea izan daiteke? IAren tresnek giza sormena garatzeko aukera ematen dute, baina… Dall-e sormena da?», esan zuen Humberto Bustince katedradunak, eta hau gaineratu zuen: «Datuen tratamenduan huts egiten ari gara. Faktore hori gure politikarien eta IAk Obama edo Trump gisa hautatzen dituen politikarien araberakoa da».
Zer eginkizun dute gaur egun prestakuntzak eta hezkuntzak egoera horretan? Oraindik asko dago egiteko, baina “Humanitate Digitalak” bezalako gaiez hitz egiten hasi da. Humanitateak birirudikatzeko modu bat da, eta gizakiaren garapena bere historia eta kulturarekin, ezagutza sortzeko eta zabaltzeko aukera berriekin lotuta aztertzeko helburuari berriro heldu dio. Humanitateei beren gizarte-garrantzia itzultzeko aukera bat dira. Eta diseinua balio handiko tresna izan daiteke, birimajinatu, birdiseinatu behar baita.
Laura Marrón ziur zegoen «diseinuak berebiziko garrantzia du testuinguru historiko horretan, iraultza teknologiko hori egituratuko duen ikuspegi humanista hurbiltzeko, sentsibilizatzeko eta errazteko. Arriskuak ezagutu eta etika arautzailetik lan egin behar dugu». Diziplina anitzeko taldeak eratu behar dira, diseinuaren, psikologiaren, informatikaren, filosofiaren eta abarren profesionalek osatuak, ekosistema teknologiko bat sortzeko eta denok batera hitz egiteko. Amaitzeko, Agustín Zubillagak gogoeta egiten zuen “teknopesimistak” edo “teknooptimistak” garen ala ez erabakitzeko. Harentzat, «ikuspegi humanista izatea da garaipena. Profil eta sentsibilitate desberdinak integratzeko gai bagara, balio handiko zerbait sortzeko gai izango gara. Eta diseinua humanista da. Ez da arazo estetiko hutsa; horregatik, diseinuaren eginkizuna ezinbesteko baldintza da gizarte digital horretan, espezie gisa ez suntsitzeko».
Esteka honetan, Asier Gorostietak grabatutako mahai-inguruaren bideo osoa ikus dezakezu.
Iruzkinik ez